Często bywa, że urządzenie rejestrujące w danym punkcie handlowym lub usługowym nie jest osamotnione. Towarzyszą mu inne technologie, tworzące razem sprawnie funkcjonujący system sprzedaży – zwłaszcza w przypadku zastosowania drukarki fiskalnej. Istnieją rozwiązania doskonale sprawdzające się w podobnych sytuacjach biznesowych. Takie jak choćby terminale komputerowe, które oferują nie tylko kluczowe funkcjonalności, ale nierzadko też atrakcyjne parametry użytkowe i różne, praktyczne opcje. Dziś zatem o tym, dlaczego warto zdecydować się na instalację w firmie terminala typu POS.
Idealne do systemu sprzedaży i współpracy z drukarką fiskalną
Aby w pełni zdać sobie sprawę z atrakcyjności i praktyczności terminali POS, najlepiej zacząć od kwestii najprostszych. A mianowicie: wiele punktów handlowych i usługowych – z uwagi na wyższe parametry użytkowe, dodatkowe funkcje i opcje konfiguracji – wybiera drukarki fiskalne. Zwykle kończy się jednak na stworzeniu całego systemu sprzedażowego, bowiem… nie może być inaczej. Drukarka rejestrująca, w porównaniu z kasą fiskalną, charakteryzuje się tym, że do prawidłowego funkcjonowania wymaga współpracy z komputerem oraz odpowiednim programem: sprzedażowym, sprzedażowo-magazynowym, hotelarskim, gastronomicznym itp. Jednak obecnie nie musi to być koniecznie klasycznie rozumiany komputer. Rynek technologii sprzedaży oferuje dziś różne, nowoczesne terminale komputerowe, znakomicie spełniające rolę „jednostki centralnej”, łączącej poszczególne elementy systemu w jedną, płynnie działającą całość.
Warto nadmienić, że takie modele typu POS nie tylko dysponują mocnymi podzespołami, różnymi standardami komunikacyjnymi, wygodnymi rozwiązaniami konstrukcyjnymi i możliwościami pozwalającymi na sprawną obsługę zarówno urządzenia rejestrującego, jak i programu dla biznesu. Cechą charakterystyczną terminali komputerowych jest zwykle dość obszerny ekran dotykowy, który z jednej strony zapewnia przejrzystość wyświetlanych treści i komunikatów, z drugiej zaś – komfort oraz intuicyjność użytkowania technologii. W rezultacie, rozwiązania te nie muszą pełnić wyłącznie roli narzędzia pracy, znajdującego się na stanowisku kasjerskim. Równie często tworzą stanowiska samoobsługowe lub informacyjne, w ramach których klient może całkowicie samodzielnie dokonać niezbędnych operacji. Z pewnością można też powiedzieć, że terminale komputerowe występują w nowoczesnych, świadomych, rozwijających się firmach, które stawiają na bardziej zaawansowane, atrakcyjniejsze i wydajniejsze opcje technologiczne.
Co może okazać się ważne przy zakupie terminala POS?
Jak w przypadku wielu innych technologii sprzedaży, istotne już na samym wstępie mogą okazać się cechy konstrukcyjne urządzenia. Choć generalny zamysł projektowy poszczególnych modeli potrafi być dość zbliżony, gabaryty technologii są zależne choćby od wielkości samego ekranu dotykowego. Niemniej, terminale POS i tak charakteryzują się tym, że zajmują dość niewiele przestrzeni, w porównaniu z klasycznymi komputerami i laptopami.
A skoro już został wspomniany ekran – warto powiedzieć o nim nieco więcej, gdyż, jak by nie patrzeć, to dość istotny element terminala komputerowego. Jak łatwo się domyślić, w tym zakresie mogą występować dość istotne różnice. Chodzi nie tylko o wielkość (wyrażoną w calach, np. 15”), rozdzielczość obrazu (np. 1024 x 768) czy rodzaj matrycy, ale też m.in. o rozwiązania konstrukcyjne (przykładowo: ekran bezramkowy, ułatwiający obsługę i czyszczenie urządzenia) czy technologię dotykową (często pożądanym parametrem jest tzw. funkcja multi-touch, zapewniająca dobrą reakcję na dotyk nawet w kilku miejscach ekranu naraz; tymczasem tzw. technologia pojemnościowa gwarantuje też większą odporność urządzenia na intensywną eksploatację).
Co jeszcze powinniśmy wziąć pod uwagę, wybierając terminal komputerowy POS? Przede wszystkim na dwie kwestie. Po pierwsze – skoro mówimy o urządzeniu, które pełni rolę komputera, należałoby przyjrzeć się typowo komputerowym podzespołom. Rodzaj i liczba rdzeni procesora, pamięć RAM, możliwości karty graficznej, pojemność dysku SSD – wszystkie te elementy będą znacząco wpływały na moc obliczeniową technologii sprzedaży i komfort korzystania z niej. Po drugie – chodzi też o kluczowe rozwiązanie do systemu sprzedaży. A zatem powinniśmy skrupulatnie zbadać kompatybilność terminala POS z różnymi narzędziami informatycznymi oraz standardy komunikacyjne, jakimi on dysponuje. Mowa zarówno o licznych portach USB bądź Micro USB, jak i złączach RS-232, interfejsach typu Ethernet czy nawet wejściach audio i HDMI. Naturalnie – dla wielu użytkowników kluczowym aspektem okażą się tu możliwości komunikacji bezprzewodowej, np. w standardzie Wi-Fi lub Bluetooth.
Warto dodać jeszcze kilka informacji, które jednak w niejednym przedsiębiorstwie potrafią okazać się atrakcyjnymi „bonusami” czy wręcz kluczowymi atutami. Wytrzymałość na intensywne użytkowanie i zajmowanie mało przestrzeni na stanowisku obsługi klientów to nie wszystko, co potrafi zaoferować konstrukcja terminala komputerowego. Rozwiązanie w popularnym standardzie VESA umożliwia np. zamontowanie takiej technologii na ścianie, co może dodatkowo uporządkować przestrzeń roboczą i z korzyścią wpłynąć na wygodę użytkowania urządzenia. Ponadto, terminal POS zwykle da się wyposażyć w różne, dodatkowe akcesoria – dla przykładu: czytnik kart magnetycznych, czytnik linii papilarnych, dodatkowy ekran dla klientów itp. W rezultacie, terminal komputerowy potrafi stać się nie tylko prawdziwym, wydajnym, nowoczesnym centrum dowodzenia, ale również zaoferować liczne opcje personalizacji rozwiązań technologicznych, zgodnie z potrzebami danego biznesu.
Staszek
wydaje mi się wręcz, że współcześnie niektóre działalności (hotele, lokale gastronomiczne) nie mogłyby się obejść bez tego typu technologii. sam prowadzę podobną i po prostu wiem, że to było najlepsze rozwiązanie dla mojego punktu